Profesjonalizacja klubów sportowych z niższych lig

Polskimi klubami sportowymi coraz częściej zarządzają osoby młode i kompetentne.

Dotyczy to również klubów piłkarskich z najniższych lig. W klubach pojawiają się osoby z wyższym wykształceniem oraz doświadczeniem zdobytym w biznesie, często międzynarodowym. Są to pasjonaci sportu, którzy wykorzystując posiadaną wiedzę, doświadczenie i kontakty próbują sprofesjonalizować klub sportowy, pozyskać sponsorów i rozwinąć go na wielu płaszczyznach.

Zazwyczaj pierwszym krokiem do profesjonalizacji jest przygotowanie audytu prawnego, aby sprawdzić jaki jest na dzisiaj stan faktyczny klubu i co wymaga najpilniejszej poprawy.

Dość często okazuje, się że kluby „pracują” na dokumentacji która jest niezgodna z obowiązującymi przepisami.

Statut klubu często zawiera zapisy o przepisach nieistniejących już od kilkunastu lat.

W statutach brak informacji np.: o możliwości pobierania wynagrodzenia przez członków zarządu, czy o możliwości prowadzenia działalności gospodarczej.

Często też zdarza się, że nie wiadomo ilu faktycznie w klubie jest członków zwyczajnych uprawnionych do podejmowania decyzji na walnym zebraniu, tym bardziej że zdarzają się przypadki kiedy zawodnicy przychodzący do klubu podpisują deklaracje członkowską w stowarzyszeniu (zamiast deklaracji gry amatora).

Zdarzają się nieuregulowane zobowiązania, które można łatwo zrestrukturyzować lub wierzytelności które klub ma od innych podmiotów (np.: zaległe płatności dla akademii za treningi lub zaległe ekwiwalenty polskie lub zagraniczne za zawodników), a które nie były windykowane od lat.

Kluby nie kontrolują przebiegu kariery swoich wychowanków, a praktyka pokazuje że nawet po 10, czy 15 latach po opuszczeniu klubu przez zawodnika taki klub może być uprawniony do uzyskania sporych kwot z zagranicznych ekwiwalentów piłkarskich !

Po przeprowadzeniu audytu okazuje się, że jest wiele kwestii do poprawy „na już”. Można przygotować nowy draft statutu, regulaminów, kontraktów piłkarskich, politykę ochrony danych osobowych, czy strategię działań marketingowych.

Zazwyczaj uregulowania wymaga kwestia podjęcia działalności gospodarczej przez klub piłkarski, co wiąże się ze zmianą statutu lub dokonaniem przekształceń prawnych klubu.

Z przeprowadzonej analizy często wychodzi, że warto utworzyć drugi podmiot i rozgraniczyć szkolenie dzieci i młodzieży w akademii od funkcjonowania drużyny seniorskiej.

Ważną kwestią pozostaje także zastrzeżenie znaku towarowego w postaci nazwy i oznaczenia klubu.

Co ciekawe, jeśli klub szkoli młodych zawodników to w dość łatwy sposób można pozyskać do współpracy rodziców, którzy przy odpowiednim ułożeniu współpracy często zostają sponsorami klubu. Być może nie zdajesz sobie jeszcze z tego sprawy, ale rodzice zawodników także prowadzą własne biznesy i chętnie skorzystają ze zwolnień podatkowych sponsorując klub !

 

Dlaczego o tym piszę ?

Doradztwo dla klubów piłkarskich oraz bieżące wsparcie osób zarządzających klubami to jedna z najciekawszych i najbardziej satysfakcjonujących prac jaką wykonuje dla swoich Klientów.

Jeśli jesteś zainteresowany stałą współpracą zachęcam do kontaktu.

Podobne artykuły