Fundacja, a kwestia podatków

Coraz więcej akademii piłkarskich funkcjonuje w Polsce w formie fundacji. Dzisiaj współpracujący ze mną Doradca Podatkowy – Pan Samir Kayyali, przedstawia kilka  ważnych kwestii dotyczących podatków w fundacjach.

 

Prowadzenie Fundacji a względy rachunkowe

Wielu osobom założenie i prowadzenie fundacji kojarzy się z ogromem obowiązków prawnych, podatkowych i rachunkowych. Należy jednakże wskazać, że nie do końca jest to prawda. Samo bowiem otworzenie fundacji może się odbyć już w ciągu kilku dni. Zakładając, że zlecisz profesjonalistom stworzenie statutu i dokumentów założycielskich, cała procedura będzie od Ciebie wymagała jedynie złożenia kilku podpisów. Podobnie prosto rzecz ma się z podatkami: fundacja, która rozpoczyna prowadzenie działalności nie musi być czynnym podatnikiem podatku VAT, a podatek dochodowy…w praktyce nie istnieje. Oznacza to, że jeżeli fundacja przeznacza wypracowane przez siebie dochody na cele statutowe nie płaci podatku dochodowego. A jak wyglądają obecnie aspekty związane z rachunkowością?

 

Fundacja na gruncie przepisów bilansowych

Fundacja jest osobą prawną, co oznacza, iż z mocy ustawy o rachunkowości musi prowadzić tzw. pełną księgowość. Ustawodawca przewidział jednak dla pewnych niewielkich fundacji uproszczone metody prowadzenia ewidencji księgowych. Ewidencje takie składają się jedynie z wyodrębnionych j przychodów i kosztów i nie posługują się kontami księgowymi. By móc skorzystać z omawianych rozwiązań, które są dostępne od 2016 r. fundacja nie może prowadzić działalności gospodarczej, musi prowadzić działalność pożytku publicznego, nie może być jednostką OPP oraz jej ubiegłoroczne przychody nie mogą być wyższe niż 100.000 PLN. Warto wskazać, iż  korzystanie z omawianych mechanizmów jest naprawdę proste oraz mało czasochłonne.

Co jednak z fundacjami, które prowadzą działalność gospodarczą?

 

Fundacje „mikro”

Bardzo wiele fundacji prowadzi działalność gospodarczą. Same bowiem wpływy i darowizny pochodzące z realizowania działalności statutowej mogą nie pozwolić fundacji dynamicznie się rozwijać. Nie oznacza to jednak, iż niewielkie fundacje prowadzące działalność gospodarczą nie mogą korzystać z żadnych uproszczeń. Przepisy o rachunkowości stanowią bowiem, iż fundacje, które spełniają dwa z trzech poniższych warunków mogą stosować pewne uproszczenia.

  1. Zatrudnienie nie większe niż 10 osób
  2. Przychody netto nie większe niż 3 mln PLN
  3. Suma bilansowa nie większa niż 1.5 mln PLN

Okazuje się zatem, iż relatywnie duża liczba fundacji może korzystać z uproszczeń. Same uproszczenia wiążą się z prezentacją bilansu i rachunku zysków i strat. Są one bowiem sporządzone wg bardzo okrojonego wzoru i nie zawierają wielu szczegółów, które są wykazywane w „standardowych” sprawozdaniach finansowych. W praktyce oznacza to, iż obsługa rachunkowa takiej „niewielkiej” fundacji może być mało skomplikowana, a co za tym idzie – atrakcyjna cenowo, w przypadku korzystania z zewnętrznego wsparcia rachunkowego.

 

Jeśli masz pytania dotyczące artykułu zachęcamy do kontaktubiuro@kancelaria-laszczyk.pl lub biuro@samirkayyali.pl

Podobne artykuły