Na jakim etapie rozwoju jest polski biznes piłkarski? Czy w naszych, krajowych warunkach jest to już sport w pełni profesjonalny, a może już w pełni komercyjny? Pytania takie zadają sobie w szczególności potencjalni inwestorzy zastanawiający się nad przeznaczeniem środków finansowych na rozwój klubów i akademii piłkarskich w Polsce.

Odpowiedź na no to pytanie zależy m.in.: od czynników jakie przyjmiemy do przyporządkowania obecnego stanu biznesu piłkarskiego w Polsce do konkretnego etapu rozwoju tego sportu.

Istnieją różne modele i kategorie pokazujące etapy rozwoju sportu. Jedną z najciekawszych teorii z jaką się zetknąłem jest teoria Simona Chadwicka opisana w publikacji The Business of Sport Management, w której wyróżnił on 7 etapów rozwoju sportu (w naszym przypadku - piłki nożnej) jako biznesu:

  1. etap 1 – etap początkowy - wyłonienie się piłki nożnej z dawnych tradycji ludowych,
  2. etap 2 – kodyfikacja – ustala się podstawowe zasady gry w piłkę nożną,
  3. etap 3 – stratyfikacja - wprowadza się zmiany w przepisach i organizacji gry. Początek ma promocja piłki nożnej,
  4. etap 4 – profesjonalizacja piłki nożnej – piłka nożna staje się  sportem coraz bardziej popularnym, wzrasta zainteresowanie kibiców, którzy są skłonni płacić za oglądanie meczów piłkarskich, pojawiają się pierwsi inwestorzy, chcący finansować kluby w celach komercyjnych, w konsekwencji czego czołowi zawodnicy mogą uzyskiwać wynagrodzenie za występy i traktują je jako podstawowe źródło utrzymania. Na tym etapie piłka nożną zaczyna przechodzić z fazy sportu amatorskiego w sport półzawodowy,
  5. etap 5 – postprofesjonalizacja – jest to etap gdzie w lidze zawodowej seniorzy są już w pełni opłacani za występy i stają się zawodowymi piłkarzami, natomiast rozgrywki młodzieżowe mają nadal charakter amatorski,
  6. etap 6 – komercjalizacja piłki nożnej – w tym etapie następuje jeszcze większy rozwój i wzrost popularności piłki nożnej w konsekwencji czego inwestorzy dostrzegają znaczenie tego sportu dla rozwoju własnego biznesu oraz widzą okazję pełnego wykorzystania piłki nożnej w celach komercyjnych, dodatkowo następuje rozwój marketingu i sponsoringu piłki nożnej. Co ciekawe - w tym etapie występuje konkurencja pomiędzy klubami nie tylko w zakresie rywalizacji sportowej, ale również w zakresie rozwoju biznesu tj.: pozyskiwania inwestorów, rozbudowy struktur klubowych, profesjonalizacji kadr itd.. Konsekwencją wprowadzenia zasad biznesowych mogą być procesy restrukturyzacyjne klubów sportowych, a także ich bankructwa,
  7. etap 7 – postkomercjalizacja – najwyższy etap rozwoju, którego najwidoczniejszym przykładem jest przekształcanie się klubów piłkarskich ze stowarzyszeń lub innych organizacji niemających charakteru komercyjnego w spółki kapitałowe, czyli spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółkę akcyjną, działające na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych. Uważa się, że ten etap rozwoju został w pełni osiągnięty przez tzw. Wielką Czwórkę amerykańskich lig, czyli NHL (National Hockey League), NBA (National Basketball Association), NFL (National Football League) i MLB (Major League Baseball) oraz Formułe 1. W Europie coraz bliżej pełnej postkomercjalizacji jest piłkarska liga angielska - Premier League.

 

Wracając do odpowiedzi na pytanie na jakim etapie rozwoju jest obecnie polski biznes piłkarski, należy wskazać, że wszystkie kluby Ekstraklasy są zobowiązane do funkcjonowania w formie spółki akcyjnej, co wskazywałoby, że biorąc pod uwagę jedynie ten czynnik zbliżamy się do etapu postkomercjalizacji. W pozostałych ligach kluby piłkarskie działają najczęściej jeszcze w formie stowarzyszeń, co nie przekłada się na ich profesjonalizację i hamuje rozwój biznesowy. Biorąc pod uwagę pozostałe czynniki, w szczególności takie jak: skłonność inwestorów do przeznaczania środków finansowych na piłkę nożną, budowa struktur klubowych, profesjonalizację kadr, czy zawodowstwo piłkarzy oraz rozwój piłki młodzieżowej, należy przyjąć że obecnie - w powyższej hierarchii - polska piłka nożna jest na 5 etapie rozwoju.

Ta krótka analiza obecnej sytuacji pokazuje także duże perspektywy rozwoju piłki nożnej w Polsce. Jak wynika z powyższego zestawienia, rozwój ten powinien rozpocząć się w pierwszej kolejności od przekształcenia wszystkich klubów piłkarskich z lig ogólnokrajowych w spółki prawa handlowego, przy jednoczesnej profesjonalizacji kadr zarządzających. Następnie kluby powinny przygotować długoterminową strategię rozwoju firmy i wdrożyć profesjonalne działania mające za zadanie pozyskanie zewnętrznych inwestorów, którzy co oczywiste chętniej zwiążą się ze spółką kapitałową, niż z nierentownym stowarzyszeniem sportowym.

 

Podziel się tym artykułem:

Facebook
Google+
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Print
Zamknij menu